Vi ❤️ frivillighet!

Giving Tuesday!

Fosterhjemskonferansen 2020

Fosterhjemskontakt 5/19

Ny utgave av Fosterhjemskontakt er sendt ut til medlemmer og abonnenter. Som medlem kan du logge deg på medlemssidene og lese artikler og annet spennende innhold, også fra tidligere utgaver.
Klikk på bildet for å se innholdet i siste utgaven av Fosterhjemskontakt!

Rekruttering til forskningsprosjektet «Barnevern i et LHBT-perspektiv»

Forskere ved NTNU Samfunnsforskning og SINTEF ønsker å intervjue likekjønnede fosterforeldre og likekjønnede par som har søkt om å få bli fosterforeldre, men som har fått avslag. Dette i forbindelse med et forskningsprosjekt for Barne, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir).

Temaet barnevern og LHBT (lesbiske, homofile, bifile og/eller transpersoner) har i liten grad stått i fokus i barnevernsrelatert forskning, utdanning og praksis i Norge. Prosjektet skal bidra til mer kunnskap og kompetanse på feltet, som igjen kan bidra til tiltaksutvikling i barnevernet.

Dersom du er i målgruppen, og ønsker å la deg intervjue, vennligst ta kontakt med forskningsleder Marian Ådnanes på epost: marian.adnanes@sintef.no eller telefon: 91579269. Intervjuet kan gjøres på telefon eller det gjøres avtale om et møte.

ExtraStiftelsen blir Stiftelsen Dam

Gratulerer til ExtraStiftelsen​ med nytt navn! Dam forstås som et akronym, som står for deltakelse, aktivitet og mestring, og er inspirert av folkeeventyret og diktet om Fugl Dam (Olav H. Hauge). Les mer om Stiftelsen Dam og navnebyttet på deres hjemmeside!

Artikkel om Brobyggerprogrammet i Fosterhjemskontakt!

I siste utgaven av Fosterhjemskontakt, utgave nr. 4 for året, fikk medlemmer og abonnenter mulighet at lese om Brobyggerprogrammet. Vi ønsker at så mange som mulig skal kunne lese om programmet som vi er så glade for, og deler derfor artikkelen her:

Fosterhjemskontakt 4/19

Klikk på bildet for å se innholdet i siste utgaven av Fosterhjemskontakt!

Vil du bli filmstjerne?

Norsk Fosterhjemsforening produserer en samling med informasjons/opplæringsfilmer for fosterforeldre og andre som jobber med fosterbarnsomsorg. Filmene vil være tilgjengelig for alle på våre nettsider. Hensikten er å gi fosterforeldre mer kunnskap for å takle utfordringer som oppleves som spesielt tøffe. Prosjektet er støttet av Extrastiftelsen.

I filmene møter vi fosterforeldre og barn og ser eksempler på vanskelige situasjoner. Tema i filmene handler om avvisning, tilhørighet, samvær og smerteuttrykk. Erfarne veiledere forteller om hva som kan ligge bak og gir råd om hvordan man kan håndtere problemene.

Vi vil bruke gode barneskuespillere, men etterlyser frivillige fosterforeldre med litt teatertalent som har lyst å spille roller de sikkert har kjent på kroppen selv. Filmene inneholder korte, enkle scener og med regissørens hjelp vil aktørene improvisere litt etter et enkelt manus. Det betyr at du ikke trenger å pugge replikker, men du kan formulere deg slik det føles naturlig, men selvsagt i tråd med budskapet i manus. Vi håper at noen av de frivillige foreldrene kanskje har et biologisk barn på ca 6-8 år, som liker å opptre og som kunne ha lyst spille i noen enkle scener («gråte», ikke ville bli med, late som kaster opp»).

Det vil bli 1-3 dagers opptak i l a høsten og tidsskjemaet vil bli tilpasset aktørenes behov. Vi håper på frivillig innsats fra 4-5 menn og kvinner og et yngre barn som har lyst på en annerledes opplevelse til fosterbarns beste.

Dersom dette kan være noe for deg (eller noen du kjenner), kontakt snarest regissør Suzanne Schønkopf i produksjonsselskapet Bravissimo AS for mer informasjon!

Tlf: 92091587, epost: suzanne@bravissimo.no