10. mai 2023

Lansering av Fosterhjemsundersøkelsen 2023 og Rapport om samfunnsøkonomisk verdi av fosterhjem

Du er invitert til lanseringen av to høyaktuelle undersøkelser om fosterhjem den 10. mai. Den årlige Fosterhjemsundersøkelsen tar tempen på norske fosterhjem. Og den samfunnsøkonomiske rapporten viser oss verdien av fosterhjem som grunnmuren i barnevernet.

Erfaringene og brukerstemmene fra fosterhjemmene viser vei fra antagelser til kunnskap i Fosterhjemsundersøkelsen. Medlemsundersøkelsen er delt i to. Den ene undersøkelsen er besvart av fosterforeldre, og den andre av ungdommene. Fosterhjemsundersøkelsen lanseres som vanlig på Den Nasjonale Fosterhjemsdagen den 10. mai.

Ny: Samfunnsøkonomisk rapport om verdien av fosterhjem

I år er det stor interesse for den nye rapporten som analyseinstituttet Menon Economics skal utarbeide rundt samfunnsverdien av fosterhjem. Det er første gangen det blir gjort en slik analyse på feltet i Norge, og Menon Economics fikk dette oppdraget av Norsk Fosterhjemsforening. Dette blir viktig input til både nasjonale og lokale politikere, til statsråder og departement, og øvrige myndigheter og fagfelt.

Viser hvilke tiltak som må til
I den årlige Fosterhjemsundersøkelsen er det brukerne selv som blir hørt – nemlig medlemmene i foreningen; både voksne og ungdommer. Årets Fosterhjemsundersøkelse reflekterer virkeligheten i norske fosterhjem. Medlemmene er spente på om fjorårets nedslående funn om mangel på forutsigbarhet og rettigheter, har blitt bedre. Funnene i undersøkelsen gir retning for hvilke tiltak det offentlige bør gjøre for å gi de som bor i fosterhjem mer trygghet, stabilitet, rettigheter og bedret rettsikkerhet.

Se lanseringen direkte her:

Program

Det er gratis å delta på arrangementet. Du kan delta digitalt via streaming direkte på Norsk Fosterhjemsforenings Facebook-side.

Dato: 10. mai 2023
Klokken: 13.00-15.00
Sted: Sentralen (Produksjonsrom 1, 4+ etg.), Øvre Slottsgate 3, 0157 Oslo (ved Stortinget t-bane stasjon). FULLT.

13.00: Presentasjon av Fosterhjemsundersøkelsen 2023, ved Tone Granaas, generalsekretær Norsk Fosterhjemsforening

13.25: Presentasjon av Rapport om samfunnsøkonomisk verdi av fosterhjem, ved Simen Pedersen, partner Menon Economics

13.45: Kjersti Toppe, Barne- og familieminister

14.00: Mathias Lia Nordmoen, seniorrådgiver Barneombudet

14.15: Gro Nordby, spesialrådgiver Kommunenes sentralorganisasjon (KS)

14.30: Oppsummering ved Tone Granaas, Norsk Fosterhjemsforening

14.45: Avslutning

Vi tar forbehold om endringer i programmet. Det blir servering av kaffe/te/vann/frukt.