Lansering av Fosterhjemsundersøkelsen 2024

Den årlige Fosterhjemsundersøkelsen tar tempen på norske fosterhjem. Norsk Fosterhjemsforening lanserer den rykende ferske 2024-undersøkelsen den 8. mai klokken 13-15. Du kan delta på lanseringen fysisk eller digitalt – helt gratis!

Erfaringene og brukerstemmene fra fosterhjemmene viser vei fra antagelser til faktabasert kunnskap i Fosterhjemsundersøkelsen. Om lag 1500 voksne og ungdommer i fosterhjem svarer på denne undersøkelsen.

Program:

Kl. 13 Velkommen
Kl. 13.05 Regjeringens nye satsning på

fosterhjemsfeltet sett i lys av årets funn i Fosterhjemsundersøkelsen

Eli Blakstad, statssekretær i Barne- og familiedepartementet

Kl. 13.30 Fersk systematisert brukerkunnskap med de viktigste funnene fra

Fosterhjemsundersøkelsen 2024

Tone Granaas, generalsekretær Norsk Fosterhjemsforening

Kl. 13.50 Rettighetene til barn i fosterhjem – hva må gjøres?

Mathias Lia Nordmoen, seniorrådgiver i Barneombudet

Kl. 14.10 Kommunes rolle og muligheter innen fosterhjemsomsorgen

Gro Nordby, spesialrådgiver KS

Kl. 14.30

Hva må vi ha fokus på fremover – fra barnas perspektiv

Jasmin Agovic-Nordaas, generalsekretær i

Landsforeningen for barnevernsbarn

K. 14.45

Samfunnsøkonomisk perspektiv på fosterhjemsomsorgen

Simen Pedersen, partner i Menon Economics

Viser vei for politiske tiltak
Funnene i årets Fosterhjemsundersøkelse reflekterer virkeligheten i norske fosterhjem. Anbefalingene i rapporten viser hvilke tiltak det offentlige bør gjøre for å bedre norsk fosterhjemsomsorg – og løse fosterhjemskrisen.

Hvem bør delta?
Dette lanseringsarrangementet er aktuell for både politikere, ledere og ansatte som jobber innen fosterhjemsfeltet/barnevernet, interesseorganisasjoner og ikke minst fosterforeldrene selv.

Gratis arrangement – delta fysisk eller digitalt

Du er invitert til å delta på lanseringen den 8. mai. Velg mellom å følge strømming direkte digitalt, eller delta fysisk på Sentralen i Oslo. Det er ingen påmelding i forkant – det er bare å møte opp og få siste nytt fra fosterhjemmene!

Velkommen til lansering!

Se lanseringen direkte her den 8. mai kl 13 – 15.