Flytting av fosterbarn

Saken dreier seg om en fostermor som har barnets beste for øye. Hun har påtatt seg en stor oppgave den dagen han flyttet inn. Det er beundringsverdig, og det står respekt av den store oppgaven hun har hatt over mange år. Det er snakk om tilrettelegging for et fortsatt liv i fosterhjemmet der gutten ikke bør flyttes ut av hjemmet hvis fostermor blir syk. Fostermor ønsker at gutten blir boende, men har ikke fått forsikringer fra barnevernet om hva som skjer hvis hun blir syk – av den grunn har hun ikke kunnet skrive under en ny treårsavtale. Noe som resulterer i at gutten ble flyttet i går.

Her står det offentlige barnevern ovenfor en resurssterk fostermor som vet best hva fosterhjemmet og fosterbarnet trenger. Hun må bruke sin energi ovenfor barnevern, fylkesmann, andre organisasjoner og media – en energi som skulle rettes til fosterbarnet.

Denne saken setter fokus på flere områder, mange spørsmål sitter vi igjen med – var det planlagt at fosterbarnet skulle vokse opp i fosterhjemmet? Hvor er fagteamet rundt fosterhjemmet? Hvorfor flyttes fosterbarnet før saken er behandlet i fylkesnemd? (Alle flyttinger der det er uenighet bør behandles i fylkesnemd ( ca 5 mnds ventetid) Hvordan ivaretas guttens partsrettigheter der fungeringsnivået ligger mellom 0-24 md)? Hvordan er det mulig der alle ser det er til guttens beste at han fortsatt blir boende i fosterhjemmet, men likevel flytter han uten forberedelser? Økonomisk styrt ? Hvordan ivaretas egne barn i fosterhjemmet? Og ikke minst blir fostermor og hennes sønn ivaretatt av barnevernet i dag – dagen etter flytting? Og fosterbarnet ? blir det sørget for at kontakten blir opprettholdt med fosterbror og fostermor i fremtiden? Får de hjelp i sorgen? Får fostermor blomster og takk for den store arbeidet de har gjort gjennom flere år?

Norsk Fosterhjemsforening får dessverre inn alvorlige saker som denne, også der fosterbarnet ikke har alvorlige handicap. Foreningens rådgivningstelefon får henvendelser der det er problemer. Disse blir anonymisert løftet videre til politikere og det offentlige barnevern slik at de blir klar over den erfaringsbaserte kunnskapen vi sitter med. Det må også legges vekt på at det er mye godt barnevern som gjøres der ute – men de har rammer som av og til er umulig å forvalte for en saksbehandler.

Foreningen har i årevis fokusert på hvor viktig et godt samarbeid er i en fosterhjemsplassering, respekt og samarbeid kan unngå flyttinger som ikke er planlagte, delvis partsrettigheter for fosterforeldre, partsrettigheter for alle barn også under 15 år som plasseres utfor hjemmet, hele fosterhjemmet med egne barn følges opp med kvalitet i veiledning, kurs og oppfølging, gode forutsigbare planer og rammebetingelser for plasseringen, at fosterhjem tilføres tiltak for å hindre videre skjevutvikling osv.

Vårt mål må være at alle fosterforeldre som påtar seg en omsorgsoppgave for det offentlige, må ivaretas med kvalitet og respekt for alle involverte i fosterhjemmet.

Les mer her.