
Alex er 16 år. Hen var født som jente, men er i dag usikker på sin kjønnsidentitet. Hen trekker mot å være gutt, men har valgt navnet Alex da det peker både på kvinne og mann. Hen har vokst opp i et strengt religiøst samfunn, og da hen fortalte om kjønnsidentitetsutfordringer til foreldrene, utløste det vold fra far.
Alex fortalte om dette på skolen, og i undersøkelsen fra barneverntjenesten fremkommer at det også har vært oppdragervold i enkelte situasjoner tidligere også. Etter dette flytter Alex til en institusjon etter egen ønske. På institusjonen blomstrer hen. Hen er sosial og vil gjerne snakke med de voksne, men på kvelden gråter hen.
Hen forteller at hen savner foreldrene og søsken, men hen er også bekymret for søsknene sine. Alex sier hen er sint på foreldre, og kjenner på sorg over at de ikke kan akseptere hen uten forbehold.
Alex fungerer ganske godt på skolen, men i forbindelse med samvær så blir det det mye skolefravær. Hen trekker seg unna personalet, gamer, snur døgnet og sover mye. Ansatte på institusjonen sier at Alex veksler mellom irritabilitet og gråt også på dagtid de første dagene etter samvær.
Far kommer ikke på samvær, og sier at Alex er velkommen hjem, når hen vil følge samfunnets lære.
Kartlegging viser at Alex alltid har vært litt sensitiv, har strevd litt sosialt og har en særinteresse for Japansk tegneserie – K pop. Alex liker virtuelle verdener og hen går inn i disse etter samvær. Personalet på institusjonen stiller spørsmål ved om det kan ligge en autismespekter diagnose. Hen vil gjerne ha utredning på BUP for autisme for ADD. Hen har lest om symptomer på nettet, og sier hen kjenner seg igjen i mye.
Spesielt kjenner hen seg igjen i følelsen av å være annerledes, “å late som” og tidvis kjenne på å være frakoblet venner og familie.