5.1 Evaluere og justere

Evaluering og justering er det siste området i SamværsSirkelen – men ikke slutten på prosessen.
Samvær er en levende prosess som hele tiden må tilpasses barnets utvikling, relasjonene og livssituasjonen.

Når vi evaluerer, ser vi på hvordan tiltakene virker i praksis, og bruker denne kunnskapen til å gå videre i sirkelen – tilbake til kartlegging, hypoteser og nye tiltak. På den måten holder vi barnets behov i sentrum, og gir samværet mulighet til å bli en utviklingsstøttende erfaring.

Evaluere

Samvær er ikke statisk – det må tilpasses barnets alder, utvikling og livssituasjon. Evaluering handler om å undersøke hvordan barnet reagerer på tiltak, justere kursen, og se samvær i et livsløpsperspektiv.

Hvordan virker tiltakene nå der barnet er i sin utvikling?

Evaluering hjelper oss å se om vi er på rett vei. Hvis ikke, går vi tilbake til kartlegging og hypoteser, og prøver på nytt. På den måten holder vi prosessen levende og tilpasset barnet.

Være spesielt oppmerksom på:

  • Barnets behov og ønsker vil endre seg gjennom livet.
  • Selv vanskelige samvær kan gi barnet viktig erfaring og forståelse av sitt opphav.
  • Timing er avgjørende – det som ikke fungerer nå, kan fungere senere. 
  • Hjelperne må justere støtte og informasjon etter barnets utvikling.
  • Hvordan fosterhjem/institusjon, skole og andre aktører opplever situasjonen Noen ungdommer søker sine røtter – andre vil helst ikke snakke om dem akkurat nå.
  • Respekt for barnets prosess- og kapasitet er et nødvendig i dette arbeidet.

Eksempel på verktøy for evaluering
– F.eks. bruke samværskalender eller samværskart , eller andre evalueringsverktøy dere bruker i tjenesten.

Justere

Noen ganger må samvær justeres for å ivareta barnets behov og utvikling. Her er tips til vurderinger og justeringer som kan gjøres.

Spørsmål som hjelper oss å justere
  • Hvordan virker tiltakene?
  • Har barnets funksjon endret seg?
  • Er noen hypoteser styrket eller avkreftet?
  • Har barnets behov eller utviklingsoppgaver endret seg?
  • Hvordan fungerer arbeidsalliansen nå?
  • Er stressnivået håndterbart for barnet?

Justeringer i samvær for “våre barn”

Adelina (8 mnd)
Tiltakene ble evaluert etter noen uker. Hun var fortsatt svært urolig etter samvær.
– Hypotesen om overstimulering ble styrket → vi kortet ned samværene og la inn mer reguleringsstøtte.

Oliver (10 år)
Tiltakene ble evaluert etter noen måneder. Smertene avtok ikke.
– Hypotesen om triggere ble styrket → samværet ble stoppet.

Alex (16 år)
Tiltakene ble evaluert etter en periode med økt skolefravær. Kritikk under samvær fortsatte å belaste sterkt.
– Rammene ble endret, og vi la inn samtaler om identitet og løsrivelse.

Eksempler på justeringer

  • Varighet: Gjøre samværene kortere eller lengre
  • Hyppighet: Øke eller redusere antall samvær
  • Sted: Endre arena (nøytral plass, ute, hos fosterhjemmet, eller hos foreldrene)
  • Rammer: Legge inn pauser, struktur eller faste ritualer
  • Støtteperson: Ha med en trygg voksen som kan avlaste og støtte barnet
  • Innhold: Tilføre aktiviteter som gir mestring og glede
  • Timing: Justere tidspunkt i forhold til barnets døgnrytme, skole, fritid eller belastninger ellers i livet

Små endringer kan ha stor betydning for hvordan barnet opplever samværet og hvordan relasjonen utvikler seg.

Gå til: Spørsmål som hjelper oss å justere

5.2 Barnets stemme i evalueringen

Evaluering ikke bare er noe voksne gjør «om barnet», men en prosess der barnet selv blir medskaper. Barnets egne erfaringer er avgjørende for å forstå hvordan samværet virker. Evaluering bør derfor alltid inkludere barnets stemme, tilpasset alder og modenhet.

Eksempler på spørsmål du kan stille barnet eller ungdommen:

  • Hva var det beste med samværet?
  • Var det noe som var vanskelig?
  • Hvordan hadde du det i kroppen før, under og etter samværet?
  • Hva ønsker du at vi skal gjøre neste gang?
  • Er det noe du savner, eller noe du vil slippe?

For små barn kan man bruke enkle verktøy som smilefjes, tegninger eller symboler for å uttrykke opplevelser.

For ungdommer kan det være nyttig med mer åpne spørsmål, eller å bruke skriftlige refleksjoner.

Husk: Barnets svar gir viktig informasjon, men må alltid forstås i lys av barnets alder, utvikling og livserfaringer.

Hvordan kan vi støtte barnets relasjonelle miljø nå- og fremover?

  • Samvær handler også om å legge grunnlag for viktige relasjoner inn i voksenlivet.
  • Still dere spørsmålet: «Hvordan kan vi støtte relasjoner i dag, slik at barnet har mulighet for gode bånd også i fremtiden?»
  • Hvem blir viktig for barnet fremover?
  • Hvordan støtte mulighet for kontinuitet i relasjoner?
  • Hvordan bygge et nettverk rundt barnet som gir barnet tilhørighet og felleskap?
  • «Hvordan tror du barnet vil oppleve kontakten med foreldrene når det blir voksent?»
Gå til: Spørsmål til barnet eller ungdommen Gå til: Samvær i et fremtidsperspektiv

5.3 Når det er vanskelig

Dersom barnets reaksjoner er krevende å forstå, kan dere gå tilbake til de ulike stoppunktene i
SamværsSirkelen for å utforske videre.

Hva hindrer oss fra å komme videre?

Har vi felles forståelse, eller spriker den?

Trenger vi å utvide vår forståelse

Evaluering hjelper oss å lære underveis. Noen tiltak bekrefter hypoteser, andre viser oss at vi må tenke på nytt. Det viktige er ikke å finne en «fasit», men å skape en kontinuerlig prosess som gir barnet trygghet, kontinuitet og rom til å utvikle seg. Slik henger evalueringen sammen med alle de andre områdene i SamværsSirkelen – og minner oss på at samvær alltid må være fleksibelt, utforskende og tilpasset det enkelte barnet.

Gå til: Når barnets reaksjoner er vanskelig å forstå
Gå til: 1 Etablering av arbeidsallianse og forståelse Gå til: 2 Kartlegging Gå til: 3 Analyse og vurdering Gå til: 4 Utprøving og igangsetting av tiltak Gå til: 5 Refleksjon og evaluering