
Innhold

5.1 Evaluere og justere
Evaluering og justering er det siste området i SamværsSirkelen – men ikke slutten på prosessen.
Samvær er en levende prosess som hele tiden må tilpasses barnets utvikling, relasjonene og livssituasjonen.
Når vi evaluerer, ser vi på hvordan tiltakene virker i praksis, og bruker denne kunnskapen til å gå videre i sirkelen – tilbake til kartlegging, hypoteser og nye tiltak. På den måten holder vi barnets behov i sentrum, og gir samværet mulighet til å bli en utviklingsstøttende erfaring.
Evaluere
Samvær er ikke statisk – det må tilpasses barnets alder, utvikling og livssituasjon. Evaluering handler om å undersøke hvordan barnet reagerer på tiltak, justere kursen, og se samvær i et livsløpsperspektiv.
Hvordan virker tiltakene nå der barnet er i sin utvikling?
Evaluering hjelper oss å se om vi er på rett vei. Hvis ikke, går vi tilbake til kartlegging og hypoteser, og prøver på nytt. På den måten holder vi prosessen levende og tilpasset barnet.
Være spesielt oppmerksom på:
- Barnets behov og ønsker vil endre seg gjennom livet.
- Selv vanskelige samvær kan gi barnet viktig erfaring og forståelse av sitt opphav.
- Timing er avgjørende – det som ikke fungerer nå, kan fungere senere.
- Hjelperne må justere støtte og informasjon etter barnets utvikling.
- Hvordan fosterhjem/institusjon, skole og andre aktører opplever situasjonen Noen ungdommer søker sine røtter – andre vil helst ikke snakke om dem akkurat nå.
- Respekt for barnets prosess- og kapasitet er et nødvendig i dette arbeidet.
Eksempel på verktøy for evaluering
– F.eks. bruke samværskalender eller samværskart , eller andre evalueringsverktøy dere bruker i tjenesten.
Justere
Noen ganger må samvær justeres for å ivareta barnets behov og utvikling. Her er tips til vurderinger og justeringer som kan gjøres.
Spørsmål som hjelper oss å justere
- Hvordan virker tiltakene?
- Har barnets funksjon endret seg?
- Er noen hypoteser styrket eller avkreftet?
- Har barnets behov eller utviklingsoppgaver endret seg?
- Hvordan fungerer arbeidsalliansen nå?
- Er stressnivået håndterbart for barnet?
Justeringer i samvær for “våre barn”
Adelina (8 mnd)
Tiltakene ble evaluert etter noen uker. Hun var fortsatt svært urolig etter samvær.
– Hypotesen om overstimulering ble styrket → vi kortet ned samværene og la inn mer reguleringsstøtte.
Oliver (10 år)
Tiltakene ble evaluert etter noen måneder. Smertene avtok ikke.
– Hypotesen om triggere ble styrket → samværet ble stoppet.
Alex (16 år)
Tiltakene ble evaluert etter en periode med økt skolefravær. Kritikk under samvær fortsatte å belaste sterkt.
– Rammene ble endret, og vi la inn samtaler om identitet og løsrivelse.
Eksempler på justeringer
- Varighet: Gjøre samværene kortere eller lengre
- Hyppighet: Øke eller redusere antall samvær
- Sted: Endre arena (nøytral plass, ute, hos fosterhjemmet, eller hos foreldrene)
- Rammer: Legge inn pauser, struktur eller faste ritualer
- Støtteperson: Ha med en trygg voksen som kan avlaste og støtte barnet
- Innhold: Tilføre aktiviteter som gir mestring og glede
- Timing: Justere tidspunkt i forhold til barnets døgnrytme, skole, fritid eller belastninger ellers i livet
Små endringer kan ha stor betydning for hvordan barnet opplever samværet og hvordan relasjonen utvikler seg.
Gå til: Spørsmål som hjelper oss å justere5.2 Barnets stemme i evalueringen
Evaluering ikke bare er noe voksne gjør «om barnet», men en prosess der barnet selv blir medskaper. Barnets egne erfaringer er avgjørende for å forstå hvordan samværet virker. Evaluering bør derfor alltid inkludere barnets stemme, tilpasset alder og modenhet.
Eksempler på spørsmål du kan stille barnet eller ungdommen:
- Hva var det beste med samværet?
- Var det noe som var vanskelig?
- Hvordan hadde du det i kroppen før, under og etter samværet?
- Hva ønsker du at vi skal gjøre neste gang?
- Er det noe du savner, eller noe du vil slippe?
For små barn kan man bruke enkle verktøy som smilefjes, tegninger eller symboler for å uttrykke opplevelser.
For ungdommer kan det være nyttig med mer åpne spørsmål, eller å bruke skriftlige refleksjoner.
Husk: Barnets svar gir viktig informasjon, men må alltid forstås i lys av barnets alder, utvikling og livserfaringer.
Hvordan kan vi støtte barnets relasjonelle miljø nå- og fremover?
- Samvær handler også om å legge grunnlag for viktige relasjoner inn i voksenlivet.
- Still dere spørsmålet: «Hvordan kan vi støtte relasjoner i dag, slik at barnet har mulighet for gode bånd også i fremtiden?»
- Hvem blir viktig for barnet fremover?
- Hvordan støtte mulighet for kontinuitet i relasjoner?
- Hvordan bygge et nettverk rundt barnet som gir barnet tilhørighet og felleskap?
- «Hvordan tror du barnet vil oppleve kontakten med foreldrene når det blir voksent?»
5.3 Når det er vanskelig
Dersom barnets reaksjoner er krevende å forstå, kan dere gå tilbake til de ulike stoppunktene i
SamværsSirkelen for å utforske videre.
Hva hindrer oss fra å komme videre?
Har vi felles forståelse, eller spriker den?
Trenger vi å utvide vår forståelse
Evaluering hjelper oss å lære underveis. Noen tiltak bekrefter hypoteser, andre viser oss at vi må tenke på nytt. Det viktige er ikke å finne en «fasit», men å skape en kontinuerlig prosess som gir barnet trygghet, kontinuitet og rom til å utvikle seg. Slik henger evalueringen sammen med alle de andre områdene i SamværsSirkelen – og minner oss på at samvær alltid må være fleksibelt, utforskende og tilpasset det enkelte barnet.
Gå til: Når barnets reaksjoner er vanskelig å forstå