Fosterforeldrene skal så langt som mulig samarbeide med foreldrene og andre som skal ha samvær og kontakt med barnet. Fosterforeldrene skal også samarbeide med tjenesteytere som skal bistå barnet og fosterforeldrene. Barnevernstjenesten skal bistå fosterforeldrene i slikt samarbeid.
Gjennomføringen av samværet (hvilke dager samværet skal skje, hyppighet, tid og sted og eventuelt andre kriterier for samværet) berører fosterfamilien i stor grad, og bør derfor være tema i planen for oppfølging av fosterfamilien.
Dersom barnevernstjenesten vurderer å øke samværet eller andre vesentlige endringer i samværet barnet skal ha med foreldre eller andre, skal barnevernstjenesten ikke gjøre det uten at spørsmålet er drøftet med barnet og fosterforeldrene. Dette følger av barnevernstjenestens ansvar for forsvarlig saksbehandling, tjenester og tiltak, jf. barnevernsloven § 1-7, og av ansvaret for å følge opp barnet og fosterfamilien, jf. barnevernsloven kapittel 8 og § 9-6.
Er det adgang til å stanse fastsatt samvær av hensyn til barnet?
Stortinget har nå vedtatt en ny regel i barnevernsloven som gir barnevernstjenesten adgang til å fatte et midlertidig vedtak om stans av samvær vedtatt av nemnd eller domstol, dersom det er fare for at barnet blir skadelidende om samværet gjennomføres. På samme vilkår kan det fastsettes midlertidig vedtak om tilsyn under samvær.
Regelen i barnevernsloven § 7-7 antas å tre i kraft fra 1.1. 2026.
Barnevernstjenestens adgang til å stanse samvær fastsatt av nemnd el domstol har ellers bare kunne skje på basis av ulovfestet nødrett i tilfeller det er nødvendig for å beskytte barnet, og det skjer iht strenge vilkår.
Hva er forhold som tilsier at barnet blir skadelidende slik at fastsatt samvær kan stanses?
Dette kan være knyttet til foreldrene, barnet selv eller kombinasjon av begge.
Eksempler er der foreldre har betydelige psykiske problemer eller rusproblemer som kan påvirke deres evne til å ivareta barnet under samværet. Barnets mening er en sentral del av vurdering av barnets beste. Barnet skal høres i spørsmål om samvær, og deres mening skal tillegges vekt i samsvar med alder og modenhet. Hvis barnet uttrykker sterk motvilje eller har hatt kraftige reaksjoner på tidligere samvær, går det frem av lovens forarbeider at dette er viktige momenter i vurderingen av skadepotensialet.
Slike forhold kan også gi grunnlag for å fremme en sak om endring av samvær eller fatte vedtak om stans av samvær.
Hvor lenge varer et midlertidig vedtak om stans av samvær?
Et midlertidig vedtak varer i tre uker fra det ble vedtatt. Dersom barnevernstjenesten anser det er behov for videre tiltak, skal det følge opp vedtaket med en begjæring til nemnda om endring av samværet. Om slik begjæring fremmes til nemnda innen tre uker vil det midlertidige vedtaket om stans av samvær gjelde frem til nemnda har behandlet saken. I motsatt fall bortfaller det midlertidige vedtaket.
Barnevernstjenesten skal fortløpende vurdere behovet for å opprettholde det midlertidige vedtaket og dette skal kun opprettholdes dersom det er nødvendig for å ivareta barnet.
Kan barn tvinges til samvær?
Ingen barn kan fysisk tvinges til samvær mot sin vilje.
Hvem har rett til å reise sak for nemnda om endring av fastsatt samvær ?
Barn med partsrettigheter og foreldrene har selvstendig rett til å fremme en sak for nemnda om endring av samværet, i tillegg til barnevernstjenesten.
Barn under alder for partsrettigheter og fosterforeldre kan be barnevernstjenesten om å fremme sak om endring av samvær fastsatt av nemnd el domstol

