Trine Lise Olsen er Norsk Fosterhjemsforenings første ambassadør!

Trine Lise Olsen

«Å for en ære! JA det vil jeg gjerne!!!!» – var det første Trine Lise skrev til meg etter at hun hadde fått min forespørsel, forteller generalsekretær i Norsk Fosterhjemsforening Tone Granaas.

«Jeg hadde med meg min egen fosterdatter og hennes venninne og så showet «Den lille stemmen» med Trine Lise. Det ble både meningsfylte refleksjoner, tårer og MYE latter», sier Tone. «Det krever mye mot, selvinnsikt og profesjonalitet for å bruke sitt eget liv på den måten Trine Lise gjør, hun er virkelig et forbilde for mange. Vi er glade og stolte over at hun vil være vår første ambassadør!»

Trine Lise er en fantastisk historieforteller, og deler raust med egne opplevelser fra sitt liv. Hun har erfaring fra det å vokse opp i fosterhjem, og har gjort seg mange kloke betraktninger om hvordan det opplevdes og hvordan hennes opplevelser også preger tanker og følelser i livet som voksen.

Trine Lise brenner for fosterhjemsomsorgen, det er hennes hjertesak. Ettervern er hun spesielt opptatt av:
«Jeg var redd for å fylle 18 år fordi vi hadde hørt om fosterhjem som ikke ville ha barna når de ikke fikk penger for de mere. Selv om jeg egentlig visste at Mamma Ragnhild ikke var sånn, så var det en liten del som ikke var helt sikker. Lenge etter var det en uro der, hvem tilhører man, hvem kan man be om hjelp? Det økonomiske har også vært en stor utrygghet når man sånn egentlig ikke tilhører noen. Burde settes opp en slags spareplan, lære oss det økonomiske også ved å være alene i verden. Ettervern er noe vi må bli mye bedre på i Norge»

I anledning Norsk Fosterhjemsforening sitt 40 års jubileum i 2021 og digital organisasjonssamling sendte Trine Lise en video hilsen til alle de tillitsvalgte som deltok.

«Det er så hyggelig å bli spurt om å være ambassadør for Norsk Fosterhjemsforening! Det gjør at jeg får jobbet ennå mere med hjertesaken min…så dette er fantastisk, tusen takk :)»