Meg og familiene mine

«Meg og familiene mine» er et prosjekt av Voksne for Barn i samarbeid med Norsk Fosterhjemsforening og Landsforeningen for Barnevernsbarn. Organisasjonen har mottatt midler fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) til et filmprosjekt i 2015.

«Prosjektet bygger på en idè fra en av de ungdommene vi har snakket med om det å bo i fosterhjem, og handler om å produsere en film som utgangspunkt for dialog og refleksjon. Filmen vil være en oppfølger til filmen «Snakk om det!» som ble lansert i 2013. Denne gangen skal fokuset i filmen være samvær og kontakt med foreldre og egen familie, når man bor i fosterhjem. Filmen skal baseres på unges egne erfaringer og tanker om hva som er viktig å belyse og snakke om rundt dette temaet, samt fosterforeldres og foreldres tanker. Temaene vil belyses gjennom enkle dramatiseringer.

Målet er å vise gjenkjennelige tema for både fosterbarn, foreldre og fosterforeldre, som kan danne utgangspunkt for samtale. Vi håper at filmen kan bli et verktøy for å kommunisere om hvordan man kan få til gode løsninger sammen.» (les mer i invitasjonen)

Ungdom og fosterforeldre inviteres til å være med på prosjektet:

• Her kan dere lese invitasjonen til ungdommene
  • Her kan dere lese invitasjonen til fosterforeldrene

Med vennlig hilsen,

Organisasjonen Voksne for Barn, Landsforeningen for Barnevernsbarn og Norsk Fosterhjemsforening