Produksjonsselskapet Monster: Rotløs

FORPROSJEKT ROTLØS
Vi i produksjonsselskapet Monster jobber med et forprosjekt som har arbeidstittelen Rotløs.
Målet med forprosjektet er å se om vi kan lage en dokumentarserie med unge voksne mellom 18-28 år som har vokst opp i fosterhjem eller på institusjon, og som ønsker å vite mer om forfedrene sine.

Ønsket er at kunnskap om familiens historiske fortid kan være en brobygger inn i framtiden, både for dem selv og kommende generasjoner. Mange som har vokst opp helt eller delvis uten kontakt med biologiske foreldre vet lite om slekten sin.
Vi hopper altså over foreldreleddet, og søker å finne historier som handler om besteforeldre, oldeforeldrene, tippoldeforeldre etc.

Vi ønsker ikke å gå inn i debatten om arv og miljø; det er ikke slik at vi tror at biologi trumfer miljø. Vi tenker at det for noen kan det være spennende å vite litt mer som slekten sin, både på tross av, og kanskje på grunn av, at man ikke vokste opp med sine biologiske foreldre.
Vi er klar over at vi søker i en sårbar gruppe, og at dette ikke passer for alle. Vi kommer til å gjøre grundige vurderinger for å finne ut personen er rustet til å bli eksponert på TV. Og ikke minst om hun eller han er på «rett plass i livet», og er klar for å legge ut på en slik reise tilbake i tid. Dette er noe vi bruker psykologer og andre fagfolk til. Disse vil være tilgjengelige underveis, og etterpå hvis det er behov for det.

Selve slektsforskningen
Ofte finnes det triste hendelser i fortiden, gjerne i flere generasjoner. Som i serien «Hvem tror du at du er», vil vi ha med oss både historikere og arkivarer. Sammen med disse fagfolkene gjør vi et grundig forarbeid før vi bestemmer hvilke historier hovedpersonene skal oppdage på reisen. Alle historier planlegges før opptak, og vi velger historier som kan gjøre de medvirkende stolte av sine forfedre. Enkeltpersoners historier blir også gjerne satt inn i en historisk kontekst a la «Hvem tror du at du er». Det gjør at enkeltpersoners skjebne blir til en del av vår felles nasjons historie.
F.eks: Det viser seg fra denne kirkeboken at din oldefar bodde her sammen med familien i 1906. Da jobbet han som rallar og var med på å bygge noen av de viktigste veiene i landet vårt. Å være raller var både farlig og slitsomt arbeid. Man reiste fra sted til sted der det var jobb å finne, og familien flyttet gjerne med. Det var et sterkt samhold mellom rallarene; de var veldig stolte over jobben sin etc.

Ta kontakt:
Vi vil svært gjerne få tips om personer mellom 18-28 år som kan passe til å være med i denne programserien.
Send epost til: Siri.Finnema.Moen@monstermail.no ELLER ingrid.wevang@monstermail.no

Om oss
Monster er Norges største produksjonsselskap; vi lager både TV-program og podcaster. Vi lager dramaserier som Nobel og Unge lovende, realityprogram som Alt for Norge, eventproduksjoner som Rådhusplassen topp 20 og Stjernekamp. Vi står bak dokumentarserier som Datoen, Gåten Orderud og Drapet i Holmenkollen. Og vi har også laget fire sesonger av «Hvem tror du at du er» for NRK.

Her er link til noen av seriene vi har laget: