Snakker du med barna om seksuelle overgrep?

NRK Super har sammen med Stine Sofies Stiftelse, Redd Barna, Barnevernet, Politiet og støttesenter for incest utviklet temadager med fokus på barn og seksuelle overgrep. Ønsket er å gjøre barna trygge på at vonde hemmeligheter skal deles. Dette kan være en fin anledning til å ta praten du kanskje har utsatt.

Her finner dere en oversikt og et utvalg av innholdet.

Barn kan stille spørsmål til Norges fremste eksperter på området.

Musikkvideo om å bestemme over sin egen kropp.

Spesialsending og innslag om seksuelle overgrep i Supernytt.

Radiosendinger om kropp og grenser.

Det blir også saker om tematikken i andre kanaler på NRK. Her er en sak på nrk.no som forklarer hvordan å snakke med barna om seksuelle overgrep.

Kroppen min eier jeg
Norsk animasjonsserie for barn om grenser og seksuelle overgrep. Denne serien snakker direkte til barna for å gi dem kunnskap om hva seksuelle overgrep er. I tillegg gis barna klare instrukser om hvordan de skal fortelle dersom de har opplevd noe som ligner på det som vises i serien.

Her kommer du til episodene. Anbefalt de over 6 år.

Ikke din skyld
Dramaserie for barn om grenser og seksuelle overgrep. (1:3) 12 år gamle Emma synes det er vanskelig når fetteren hennes på 17 år forsøker å få henne til å gjøre ting hun ikke vil. Jonas skal være barnevakt for Emma, og det går ikke helt som Emma tror.

Her kommer du til episodene. Anbefalt de over 9 år.

– Det er dei vaksne som er ansvarlege for at born skal ha det bra.Denne veka snakkar me om overgrep i Super. Les kvifor her:http://nrksuper.no/ukategorisert/ingen-far-gjore-noe-med-kroppen-din-som-du-ikke-vil-4732

Posted by NRK Super on 5. november 2017