NRK.no: Fosterhjemsforeningen: – Hvem har oversikten?

Akkurat nå pågår det tre ulike prosesser for å styrke fosterhjemsordningen. Men selv ikke de som jobber med fosterhjem klarer å holde oversikten over alt som skjer.

– Fosterhjemsomsorgen har vært et lappeteppe. Det er et mer uferdig og uregulert område enn de med ansvar ønsker å se, sier generalsekretær Tove M.S. Wahlstrøm i Norsk Fosterhjemsforening.

I helga skrev NRK om hvordan «Morten» og «Hanne» opplevde det da barnevernet på få timers varsel flyttet fosterbarna som hadde bodd hos dem i mer enn åtte år.

De mener at de har altfor svake rettigheter på flere områder. Norsk Fosterhjemsforening ser mange eksempler på nettopp dette.

– Barnet og deres rettigheter har kommet godt frem, og det er bra. Men de som har omsorg har ingen rettigheter, sier Wahlstrøm.

Les hele artikkelen på fosterhjem på NRK.no.