Møte mellom Norsk Fosterhjemsforening og Fosterhjemsutvalget

Norsk Fosterhjemsforening er invitert til møte med Fosterhjemsutvalget (opprettet ved kgl.res 21 april 2017) 23.08 i Barne- og likestillingsdepartementet.

Utvalget ønsker å vite mer om Norsk Fosterhjemsforenings interesseområder. Hovedformålet med møtet er å diskutere problemstillinger knyttet til utvalgets mandat, og utvalget har oversendt følgende områder de ønsker svar på:

• På hvilke områder mener Norsk Fosterhjemsforening at det er størst utfordringer når det gjelder faglig oppfølging og økonomisk forutsigbarhet i dag?
  • Hvilke endringer i dagens system ser dere behov for?
  • Er det etter deres mening behov for større grad standardisering av godtgjøring og forsterkning? Har Norsk Fosterhjemsforening forslag til hvilke virkemidler som bør iverksettes i ulike situasjoner?
  • Det er et ønske om at andre kommunale tjenester i større grad skal bidra for å gi helhetlig støtte til barnet og fosterhjemmet. Hvilke andre kommunale tjenester mener Norsk Fosterhjemsforening at barneverntjenesten bør samarbeide mer med, og hvordan?
  • Mener Norsk Fosterhjemsforening at det er behov for endring i fosterhjemsavtalen(fra 2010)? På hvilke punkter bør fosterhjemsavtalen endres?
  • Har Norsk Fosterhjemsforening noen tanker om hvordan interessekonflikter/-motsetninger mellom barnevernstjenesten og fosterforeldrene kan håndteres?
  • Har Norsk Fosterhjemsforening synspunkter på hvordan praksis og rammevilkår for samarbeid/samvær med barnets foreldre påvirker fosterhjemsoppdraget og fosterforeldrenes situasjon?

Send korte innspill til hvert av kulepunktene før 23.08 til post@fosterhjemsforening.no