Meld.St.17  Trygghet og omsorg. Fosterhjem til barns beste

Ref. fra Krfs representant: «Fosterhjem er noe av det fineste med vår velferdsstat. Dyp takk til fosterhjemmene for den nestekjærligheten de viser i praksis»

I går 31.05.2016 ble Meld.St.17 Trygghet og omsorg. Fosterhjem til barns beste behandlet i Stortinget. Norsk Fosterhjemsforening føler det har vært en årevis marathon for å komme hit vi er i dag. Det er brukt mange timer på skriftlig innspill og møtevirksomhet opp mot de politiske parter, deltakelse i referansegrupper m m, før Meld. St.17 forelå 4 mars i år. I tiden etter 4 mars og frem til behandling i Stortinget i går, har vi hatt møtevirksomhet med mange politiske partier på Stortinget.

Meldingen var ikke slik vi hadde tenkt oss – fosterhjemsomsorgen er så mye mer enn det som kom frem i meldingen. Vi har i mange år lobbet for at en full gjennomgang av fosterhjemsomsorgen best gjøres gjennom en NOU. Her har vi hatt støtte av fagmiljøet og Venstre.

Medlemmene i Familie- og kulturkomiteen har samlet seg om mange gode forslag. I tillegg kom det forslag fra mindretallet i komiteen (Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti) om en helhetlig gjennomgang av fosterhjemsomsorgen ved å igangsette en NOU. Dette ble støttet av Venstre i Stortinget – og forslaget fikk flertall.

Foreningen har fremmet forslag om ettervern til 25 år, noe som ble nedstemt. Men Stortinget ber regjeringen sette i gang et forskningsprosjekt for å se på hva slags ettervern som har best effekt.

Stortinget ber regjeringen om å gjennomgå regelverket for fosterforeldre som blir uføretrygdet eller får arbeidsavklaringspenger. Regjeringen skal også fremme forslag som sikrer likeverdige økonomiske rammevilkår for fosterforeldre i kommunale fosterhjem. Fosterforeldres pensjonsvilkår skal også utredes. Full gjennomgang av fosterhjemskontraktene, og komme med en løsning som gir større forutsigbarhet enn i dag.

Norsk Fosterhjemsforening fikk gjennomslag for mange av våre viktigste innspill, og det er vi fornøyd med. Takk for viktig politisk drahjelp. De øvrige innspillene får vi kanskje med i NOU`n som etter hvert skal komme.

Det vises til mer informasjon i neste nummer av Fosterhjemskontakt og lenker i saken.

Les dokumentene her: