Kjære alle fosterfamilier – takk!

Her er en sak fra Østlendingen:

Av Hanne Sveum

Maria E. Kiraly

Over 11.000 familier er i dag fosterforeldre i Norge. Om lag 450 av disse familiene bor i Hedmark. Vi som jobber i Fosterhjemstjenesten ønsker å takke dere for innsatsen. Mange barn i vårt distrikt har fått hjelp fordi dere har åpnet hjem og hjerte og blitt fosterfamilie. Så godt som all forskning viser at barn som ikke kan bo hos sine biologiske foreldre har det best når de får bo i en fosterfamilie. Bak forskning og fakta ligger den kjempeinnsatsen dere som fosterfamilie gjør hver eneste dag. Dere smører matpakke, hjelper til med lekser, følger til fritidsaktiviteter, ivaretar barna og setter grenser når det trengs. Og aller viktigst; dere gir omsorg, trygghet og forutsigbarhet i hverdagen til barn og unge.

De viktigste kjennetegnene ved gode fosterhjem er, ifølge Nordlandsforskning, at dere er rause, viser kjærlighet, er omsorgsfulle og inkluderer fosterbarnet eller barna i familien. Barneverntjenestens fagfolk sier at gode fosterforeldrene kjennetegnes av en personlighet som er vennlig, hjelpsom og empatisk.

Nettopp ønsket om å hjelpe barn i en vanskelig situasjon står høyt på listen over grunner til å bli fosterhjem. Det viser en stor undersøkelse blant fosterforeldre. Dere sier dere ser på dere selv som vanlige familier med de samme utfordringene i hverdagen som andre familier, likevel tar dere dere tid til å gi mer. Både fordi dere vil hjelpe, men også fordi dere får noe igjen for det. Fosterforeldre sier det er en berikelse å hjelpe barn som trenger det. For oss i fosterhjemstjenesten er det en berikelse å få jobbe med alle som er fosterforeldre.

Til alle fosterfamilier: Takk for den innsatsen dere yter hver dag. Takk for at dere har rom for flere!