«Fosterbarns psykiske helse, en fem-års oppfølgingsstudie»

Er du fosterforelder til barn mellom 11 og 17 år, og bor i Telemark, Buskerud, Vestfold, Aust- eller Vest-Agder?

Forskere ved RKBU vest, Uni Research starter nå ett forskningsprosjekt for å finne ut hvordan det går med fosterbarn i ungdomsårene. De undersøker barnas psykiske helse, hvilke tjenestetilbud fosterfamiliene får, og hva som fremmer god helse og livskvalitet hos fosterbarn i ungdomsalderen. Denne kunnskapen bidrar til videreutvikling av tjenester som er tilpasset behovene til fosterbarn og deres familier.

Norsk Fosterhjemsforening oppfordrer fosterfamilier som mottar invitasjon til å svare på undersøkelsen. For at resultatene skal gjenspeile den faktiske hverdagen til fosterbarn, er det viktig at så mange som mulig deltar. Følg lenken for å lese mer om studien. Norsk Fosterhjemsforening er involvert på flere måter ved at vi støttet søknaden til Norges Forskningsråd, er søkerinstans for prosjektet i ExtraStiftelsen og er involvert i undersøkelsen.

Du kan også trykke på lenkene for å lese brosjyrene som sendes ut sammen med invitasjonen til fosterfamiliene.

Bakgrunn

Forskningsprosjektet om fosterbarns psykiske helse – er en oppfølging av Lehmanns doktorgrads prosjekt fra 2011, Ung i fosterhjem.

Om prosjektet

Fosterbarns psykiske helse, en oppfølgingsstudie over fem år. Målet for dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan det går med fosterbarn fra barndom til ungdomsår, og hva som fremmer psykisk helse og livskvalitet i deres dagligliv.

Studien omfatter alle fosterbarn i Sør- og Øst-Norge som er mellom 11-17 år. Fosterforeldre og fosterbarna selv inviteres til å delta i studien. Fosterfamilien kan også gi tillatelse til at lærere kan delta.

Studien vil gi kunnskap om hvordan det går over tid med barn som har hatt en vanskelig start på livet, og siden får trygge rammer rundt seg.

Vi undersøker

• hva som påvirker stabilitet og endring i psykisk helse fra barndom til ungdomstid
  • hvilke faktorer som fører til positiv utvikling og livskvalitet hos ungdom i fosterhjem
  • hva slags tjenestetilbud barna og fosterfamiliene mottar
  • om hjelpen oppleves nyttig og tilpasset deres behov

Denne kunnskapen vil ha betydning for videreutviklingen av hjelpetilbud til barna og familiene etter fosterhjemsplassering. Det er svært viktig å få kartlagt barnas opplevelse av sin tilværelse, slik at tjenestetilbudet baseres på kunnskap om fosterbarns behov.

Forskningsprosjektet varer fra 2016-2020, og finansieres av Norges Forskningsråd. Prosjektet er vurdert og godkjent av Regional komité for medisinsk og helsefaglig forskningsetikk Vest (REK Vest), og Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.

Bakgrunn for studien

Barn som bor i fosterhjem har ofte opplevd belastninger som kan ha en uheldig innvirkning på deres utvikling og helse. Selv om tidlige belastninger øker risikoen for psykiske vansker, trenger det ikke være slik.
I 2011 ble den psykiske helsen til fosterbarna mens de var mellom 6 og 12 år undersøkt. Fosterforeldre og lærere var den gangen med i prosjektet.
Resultater fra 2011 viser at ett av to fosterbarn strevde med psykiske lidelser. I den nye studien følger vi opp disse fosterbarna for å se hvordan det har gått med dem i ungdomstiden.