Jeg vet ikke om jeg ønsker et fosterbarn i huset

Heisan!
Eg heiter Jesper og er 12 år om nokre veker. Mor og far har begynt å snakke om å ta ein fosterunge inn i huset. Eg veit ikkje kva eg synes om det…Tante og onkel har ein gut på fem år som dei fekk for tre år sida og han er heilt vill.(Det er hjå dei eg les dette bladet!) Ein slik unge vil ikkje eg bu i lag med. Mor seier eg må forsøke å forstå. Men eg er vel litt redd for korleis alt blir endra med en vill og fremmed unge i huset kvar dag! Eg har budd aleine med foreldra mine heile livet. Eg synes dette er vanskeleg. Kjenner at eg burde vært meir positiv, men får det liksom ikkje til!

Helsing grublaren Jesper, 12 år

Hei Jesper!
Jeg syns ikke det er noe rart at du tenker mye på dette med å få et fosterbarn i hjemmet. Det vil jo selvfølgelig forandre på mye, men du må huske på at fosterbarn er som alle andre barn – de er forskjellige. Så selv om den lille gutten hos tante og onkel er ”vill” så trenger ikke fosterbarnet dere får – å være det! Foreldrene dine kan også ha meninger med tanke på barnet de kan ta ansvaret for – om det er et lite barn, et barn med store skader, en ungdom eller et barn med spesielle behov – for å nevne noe. I dette burde de snakke mye med deg slik at de trygger deg og etter hvert vil gjøre deg mer positiv med tanke på et fosterbarn hjemme hos dere! Jeg tror det går bra!

Hilsen Norsk Fosterhjemsforening